Jakie jest dzienne zapotrzebowanie kalorii? Wzór do wyliczeń

Wzór na dzienne zapotrzebowanie kalorii wyraża zależność pomiędzy wzrostem i masą ciała oraz wiekiem danej osoby. Osiągnięty wynik określa tzw. spoczynkowe zużycie kalorii czyli ilość energii konieczną organizmowi do utrzymania czynności życiowych w stanie całkowitego spoczynku. Wzór obejmuje kilka zależności: Zapotrzebowanie kalorii jest proporcjonalne do masy ciała i wzrostu – im większe i cięższe ciało, tym… Read More »

Dieta detox – oczyść ciało i schudnij?

Diety eliminacyjne, dietetyczny detoks czyli odtruj organizm i pij soki – czy to działa? Nowy rok – nowa ty. Wiosna za pasem. Bierzesz się za siebie, od dziś będzie inaczej, klamka zapadła: detoks! Byłoby wspaniale, gdyby mieszanina jarmużu, kiełków, żywicy, łez jednorożca i wszystkiego innego co zachwala promienna Gwyneth Paltrow mogło uczynić cię zdrową i… Read More »

Napoje bez kalorii, napoje bez cukru – Kiedy warto po nie sięgać?

Często słyszę pytania czy dany produkt w ogóle warto stosować, kupować itd. Generalnie moja odpowiedź zawsze brzmi „warto, ale…”. Po „ale” zwykle przeprowadzam mały wywód na temat tego jak to trzeba być świadomym co się je i w jakich okolicznościach i kiedy dane produkty mogą nam pomóc w utrzymaniu diety a kiedy będzie wręcz przeciwnie.… Read More »

Jak liczyć kalorie?

Liczenie kalorii to tylko pozornie prosta rzecz – gotowe produkty mają wypisaną zawartość odżywczą w porcji, a w UE obowiązkowo także w 100g, na opakowaniu. Jednak większość tego co jemy, lub co powinniśmy jeść, to nie etykietowane gotowce, tylko składniki, które łączymy i przetwarzamy, a w takiej sytuacji wyliczenie kaloryczności nie jest już wcale łatwe.… Read More »

Cykl węglowodanowy (carb cycling, intermittent fasting) – o co w tym chodzi i jak to działa?

Po szaleństwie diet low-carb demonizujących wszelkie formy węglowodanów i wynoszących pod niebiosa wysokie spożycie białka nadszedł czas na bardziej umiarkowane i jak wszystko wskazuje, zdrowsze podejście do odchudzania: carb cycling, czyli cykl  węglowodanowy, łączący w sobie naprzemiennie dni bogate w węglowodany i dni niskowęglowodanowe daje możliwość osiągnięcia podobnie spektakularnych wyników dietetycznych bez pozbawiania organizmu niezbędnych… Read More »

Najlepsze Batony Proteinowe na Zimę

Zima w pełni. Czas wybrać idealny baton białkowy. Ferie, narty, snowboard? To wszystko kojarzy nam się z ruchem na świeżym powietrzu. Z przyjemnym mrozem szczypiącym w policzki, wiatrem świadczącym o rozwijanej przez nas prędkości, słońcem na stoku ale także z głodem. Z tym przyjemnym rodzajem głodu, który odczuwa się po intensywnym ruchu, zwłaszcza w zimowych… Read More »

Najlepsze zdrowe tłuszcze do smażenia – dlaczego musisz wiedzieć co to jest punkt dymienia (grafika)

Wybór zdrowego tłuszczu do smażenia nie jest prosty – smak spada na drugie miejsce gdy chodzi o wartości zdrowotne, najczęściej wskazuje się na zawartość kwasów nasyconych i nienasyconych i odpowiednie proporcje kwasów Omega 3 i Omega 6, dlatego często polecany wybór to olej kokosowy do smażenia albo oliwa, krytykowane zaś jest masło. Zamiast ulegać przesądom warto… Read More »

Bezglutenowy omlet owsiany z erytrolem

Szybki i prosty przepis na doskonały omlet – sekretnym składnikiem jest serek Almette, dzięki któremu omlet jest bardzo delikatny, oraz erytrol Sukrin Gold, naturalny słodzik bez kalorii, który smakuje zupełnie jak brązowy cukier. Potrzeba matką wynalazku – po tym, jak okazało się, że serek Almette sprawdza się doskonale jako składnik ciasta, postanowiłam przetestować go w omlecie… Read More »

Alluloza – dietetyczny cukier

Alluloza (aluloza, znana także jako psicoza lub pod komercyjnymi nazwami Dolcia Prima ® albo Astraea) to węglowodan o smaku i funkcjonalności zbliżonym do cukru stołowego o kaloryczności o 90% niższej niż sukroza. Nazywana dietetycznym cukrem alluloza od ponad 20 lat jest z powodzeniem stosowana w Japonii, od niedawna w USA, kiedy pojawi się w Europie – na razie nie… Read More »