Gula Java – cudowny cukier kokosowy czy naciąganie?

0
Gula Java – cudowny cukier kokosowy czy naciąganie?
0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes

Co to jest gula java??

Co jakiś czas media obiega gorączka nowego cudownego słodzika – najświeższą nowinką jest egzotycznie brzmiąca gula java, a mówiąc językiem zrozumiałym cukier z pąków palmy kokosowej, nazywany także cukrem palmowym lub kryształkami kokosowymi. Sprzedawany w zawrotnej cenie 100 pln/kg cukier zdobywa popularność dzięki swojemu przyjemnemu smakowi, ale przede wszystkim ze względu na przypisywane mu rzekome właściwości zdrowotne. Uważany jest za bardziej naturalny, mniej przetworzony i ogólnie bardziej ‚zrównoważony’ niż cukier stołowy.

Palma kokosowa znana jest pod nazwa `kalpa vriksha`, co znaczy drzewo dostarczające wszystkiego, co potrzebne do życia. W języku malajskim natomiast, znana jest jako „pokok seribu guna”, co oznacza „drzewo tysiąca zastosowań” na Filipinach nazywa się ją „drzewem życia” zaś mieszkańcy wysp Pacyfiku o owocu palmy kokosowej mówią „lekarstwo na wszelkie choroby”. Nic dziwnego, że Filipińczycy tak promują swój cukier, prawda?

Gula java jest produkowany z pąków palmy kokosowej (a nie z kokosów, jak można by myśleć). Pąki palmy (Cocos nucifera) są gotowane w umiarkowanie wysokiej temperaturze do momentu wytracenia większości wody. Efektem końcowym jest cukier kokosowy, o naturalnym karmelowym zabarwieniu i smaku zbliżonym do brązowego cukru.

W Polsce dostępny jest cukier kokosowy (gula java) Tropicai. Cena za 250g to 24PLN (96PLN/kg)
W Polsce dostępny jest cukier kokosowy (gula java) Tropicai. Cena za 250g to 24PLN (96PLN/kg)

Chemicznie rzecz biorąc większość gula java jest tym samym co biały cukier stołowy – sukroza (sacharoza) stanowi 70% – 79% cukru kokosowego; reszta to pojedyncze molekuły glukozy i fruktozy (dwa cukry składają się łącznie na sukrozę). Jeśli chodzi o kaloryczność i zawartość węglowodanów, nie ma absolutnie żadnej różnicy między cukrem kokosowym i białym cukrem – jeden i drugi mają 16kcal i 4g cukru na łyżeczkę.

Cukier kokosowy często wynoszony jest pod niebiosa ze względu na bogactwo minerałów zawarte w pąkach palmy, szczególnie potasu. To prawda, że pąki kwiatowe palmy kokosowej zawierają sok, który jest bogaty w enzymy, kwas octowy, naturalne drożdże, aminokwasy, witaminy i minerały – tyle, że giną one w procesie obróbki termicznej. To także prawda, że 100g (25 łyżeczek!) zawiera 1,030mg potasu, czyli 25% dziennego zapotrzebowania. Ale nie licz na to, że słodzenie cukrem kokosowym herbaty wzbogaci jakkolwiek twoją dietę, bo aby pokryć dzienne zapotrzebowanie na potas, musisz zjeść 4kg tego cukru!

Według Filipińskiego Instytutu Badań nad Odżywianiem cukier kokosowy ma niższy indeks glikemiczny (35) niż biały cukier (60-65), co oznaczałoby, że nie powoduje wyrzutów glukozy i insuliny we krwi jak biały cukier; europejskie badania sugerują, że indeks glikemiczny gula java wynosi nawet 50, a więc minimalnie mniej niż biały cukier.

W związku z pojawiającymi się informacjami, że cukier kokosowy może być bez obaw stosowany przez cukrzyków (takie informacje pojawiły się m.in. na blogu Anny Lewandowskiej) wyjaśniam, że absolutnie nie jest to cukier bezpieczny przy cukrzycy! Polskie organizacje nie wypowiedziały się jeszcze na temat taego niszowego produktu, ale najnowsze stanowisko Amerykańskiego Towarzystwa Diabetologicznego brzmi:

Diabetycy mogą oczywiści używać cukru kokosowego jako słodzika, ale nie może być traktowany ani trochę inaczej niż zwykły biały cukier, Dostarcza dokładnie tyle samo kalorii i węglowodanów co zwykły cukier

Z punktu widzenia wartości odżywczych nie ma żadnej różnicy między cukrem kokosowym a białym cukrem – jeden i drugi jest cukrem dodanym do diety, a nadmiar każdego cukru: białego, kokosowego, miodu, syropu z agawy czy syropu klonowego – podnosi poziom trójglicerydów, obniża poziom HDL (dobrego cholesterolu) i nadmiaru kalorii w diecie. Jeśli już musisz zmienić cukier na cukier kokosowy, używaj go oszczędnie, lepszym wyborem będzie jednak zmiana na równie naturalny, znacznie tańszy i mający indeks glikemiczny IG 0 erytrytol.

0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes