Dobrze, gdy nie za słodko

By | 11/06/2016

Jeśli kiedykolwiek myślałaś, że nic nie jest w stanie zwalić Cię z nóg, to prawdopodobnie wynik na Twojej krzywej cukrowej nigdy nie przekroczył normy. Gratulacje. Jesteś w gronie około 90% szczęśliwych „ciężarówek” bez cukrzycy ciążowej. Jednak jeśli na nieszczęście znalazłaś się w mniejszości, nie przejmuj się. Wiele kobiet przez to przeszło i wiele jeszcze przejdzie. Do kontroli cukru, diety i zdrowego trybu życia można się przyzwyczaić. Z cukrzycą ciążową da się wytrzymać. Tym bardziej, że zwykle mija po porodzie.

„Skąd się wzięła? Jakie są przyczyny cukrzycy i dlaczego ja?” – niekorzystny wynik badania obciążenia glukozą zazwyczaj skłania do zadawania sobie właśnie takich pytań. Tych i innych: o dietę, zalecenia, jak sobie radzić. Niepewność, strach, troska o maleństwo. Wszystkie te czynniki nie ułatwiają tego i tak już trudnego stanu. Jednak kto, jak nie przyszła mama jest w stanie sobie z tym poradzić? cukrzyca ciążowa

Skąd bierze się cukrzyca ciążowa?

W czasie ciąży w organizmie przyszłej mamy zachodzą zmiany hormonalne, zwiększające ryzyko wystąpienia cukrzycy ciążowej. Wysoki poziom estrogenu, progesteronu, prolaktyny i kortyzolu sprawia, że trzustka staje się bardziej wrażliwa na glukozę i produkuje nawet trzy razy więcej insuliny niż przed ciążą. Jednak nie zawsze trzustka nadąża z produkcją i wtedy może wystąpić cukrzyca ciążowa. Może, ale nie musi. Niektóre kobiety są bardziej narażone na jej wystąpienie. W grupie ryzyka znajdują się kobiety obciążone genetycznie, chorujące na nadciśnienie tętnicze, decydujące się na dziecko w późnym wieku, wieloródki oraz panie z nadprogramowymi kilogramami. Jednak to, że teoretycznie nie znajdujesz się w tej grupie, nie znaczy, że cukrzyca ciążowa Ci nie grozi. Zdarza się, że silna i zdrowa kobieta słyszy w trakcie 24-28 tygodnia ciąży, że konieczna jest dieta i leczenie. Co wtedy?

Kiedy słyszysz: „Ma pani cukrzycę”

Jeśli okazało się, że wyniki przekraczają normę, zapewne dostaniesz szczegółowe instrukcje, jak masz postępować, kiedy i jak się badać, co jeść, kiedy brać leki. Każdy przypadek cukrzycy ciążowej jest inny i zależy od różnych czynników, dlatego nie trzymaj się zaleceń znalezionych na forach internetowych, lecz słuchaj swojego lekarza, dietetyka i organizmu. Wiele kobiet ciężarnych mimo zalecanej diety nie mogło uporać się ze skaczącym cukrem, dlatego bardzo ważne jest, by regularnie po każdym posiłku badać jego poziom. Badanie nie jest przyjemne, lecz już po kilku dniach przyzwyczaisz się do ciągłego kłucia w palec. Później staje się to rutyną, niemal jak mycie zębów, tylko nieco częstsze. badanie_glukometrem

Co poza badaniem? Oczywiście dieta cukrzycowa. Dla niektórych ciężka do przebrnięcia, lecz w rzeczywistości zdrowa i całkiem smaczna, a co najlepsze – wchodzi w nawyk, co po ciąży skutkuje szybszym powrotem do formy i lepszym samopoczuciem. Dietetycy zawsze zalecają spożywanie 5-6 posiłków dziennie i, co ważne, o stałych porach. W tym dieta cukrzycowa się nie różni od tej, jaką powinnyśmy stosować na co dzień. Również wykluczenie niektórych składników wyjdzie nam na dobre. Co zatem można jeść? Dieta odpowiednia dla cukrzyka

Cukrzycowa dieta

Cukrom prostym mówimy „nie”. Zapomnij niestety o ulubionych żelkach, batonikach i gorącej czekoladzie. Obok pysznych ciasteczek i lodów do produktów niedozwolonych musimy też zaliczyć inne słodkości, również te owocowe, zwłaszcza dżemy, winogrona, banany, owoce suszone, soki owocowe, miód. Oprócz węglowodanów prostych rezygnujemy też z tłuszczów, zarówno tych zawartych w produktach, np. tłuste mięso, jak i tych stosowanych jako dodatek, np. majonez, smalec czy masło. Co więc nam zostaje? Wbrew pozorom całkiem sporo.

Do produktów dozwolonych należą te zawierające węglowodany złożone, czyli pełnoziarniste pieczywo (nie mylić z pieczywem z ziarenkami, które często panie w piekarniach serwują nam jako pełnoziarniste – pełnoziarniste znaczy z mąki z pełnego przemiału), kasze, pełnoziarniste makarony oraz ryże, płatki owsiane i jęczmienne, otręby. Te produkty z racji tego, że cukier w nich zawarty jest wchłaniany przez organizm powoli, a zatem nie powodują one gwałtownych skoków glukozy, powinny stanowić połowę każdego posiłku. Na drugą połowę składać powinny się: dobrej jakości mięsa i ryby, jaja, nabiał oraz warzywa, szczególnie ogórki, sałata, cykoria, ogórki i kapusta kiszone, oraz rośliny strączkowe: groch, fasola, soja, soczewica. Czekolada odpowiednia dla cukrzyków

A co z zachciankami, które są normalne dla kobiet w ciąży? Z myślą o nich powstały sklepy specjalizujące się w dietetycznych produktach m.in. dla cukrzyków, np. http://www.guiltfree.pl/pl/. Cukrzyca ciążowa i słodycze, oczywiście w ograniczonym wydaniu, mogą iść w parze. Nie raz zapewne, będąc w ciąży, myślałaś, że nie przeżyjesz, jeśli nie zjesz czekolady, batona z karmelem albo kanapki z dżemem. O ile produkty te zabronione są podczas diety, o tyle dopuszcza się ich w niewielkich ilościach zdrowe modyfikacje. Mowa tutaj o produktach nieposiadających w swoim składzie cukru prostego, dostępnych w specjalistycznych sklepach. Zatem jeśli nie myślisz o niczym innym, jak tylko o słodkiej kanapce, wybierz np. chleb pełnoziarnisty z dżemem z owoców leśnych. Jeśli natomiast nie poradzisz sobie bez kawałka czekolady w ciąży, spróbuj czekoladę bez cukru. Zawierają one naturalne słodziki o niskim lub zerowym indeksie glikemicznym – stewię i erytrol. dżem odpowiedni dla diabetyka

Spokój sumienia może iść w parze z pysznym jedzeniem nawet w ciąży z cukrzycą. Wbrew pozorom na rynku znajdziesz mnóstwo produktów, z których możesz przygotować pyszny posiłek, oraz masę zamienników niedozwolonych produktów. Zatem zawsze, kupując nowy produkt, czytaj etykiety, a po każdym nowym eksperymencie kulinarnym pamiętaj, by zmierzyć poziom cukru we krwi. Mimo że zdrowy i nie powinien zaszkodzić, Twój organizm może go nie zaakceptować. Dlatego badaj się regularnie, odwiedzaj dietetyka i konsultuj z nim wszelkie wątpliwości dotyczące Twojej diety.

Artykuły na podobne tematy

Dodaj komentarz