Mąka kokosowa – zalety najsmaczniejszej z bezglutenowych mąk low-carb

0
Mąka kokosowa – zalety najsmaczniejszej z bezglutenowych mąk low-carb
0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes

Mąka kokosowa, wytwarzana z suszonego, mielonego miąższu kokosowego staje się – i słusznie – coraz popularniejszym składnikiem codziennych posiłków i poprawia się jej dostępność – do niedawna mąkę kokosową można było wyszukać tylko w kąciku półki sklepu ze zdrową żywnością, teraz zdarza się, że zajmuje wyeksponowane miejsce nawet w hipermarkecie. Stosując mąkę kokosową jako zamiennik dla tradycyjnej mąki z łatwością przygotujesz bezglutenowe, bogate w błonnik i niskowęglowodanowe wypieki. Mąka kokosowa jest nieocenionym składnikiem w diecie paleo, żywieniu osób z nadwrażliwością na gluten (włączając w to osoby chore na celiakię), osób cierpiących na syndrom leaky gut, osób z alergią na orzechy, diabetyków i wegan.

Wytwarzanie mąki kokosowej

Technicznie rzecz biorąc mąka kokosowa właściwie nie jest mąką w znaczeniu jakie mamy zwykle na myśli – nie zawiera żadnych zbóż ani orzechów (kokos nie jest orzechem) bo powstaje z czystego miąższu kokosowego. Mąka kokosowa powstaje ze śnieżnobiałego, twardego wnętrza kokosa – miąższ jest wyskrobywany ze świeżo rozbitego kokosa, z którego oddziela się mleko kokosowe, odciska część tłuszczu a następnie piecze pozostałość i dopiero po upieczeniu mieli się na drobną mąkę.

Mąka bez glutenu i pszenicy

Mąka kokosowa, podobnie jak mąka migdałowa,  jest doskonałą alternatywą dla tradycyjnej mąki pszennej. Gluten to białko obecne w zbożach: przede wszystkim w pszenicy, jęczmieniu i życie – osoby wrażliwe na gluten lub mające alergię na gluten muszą rezygnować z tradycyjnych wypieków i pieczywie opartych na mąkach glutenowych. Wykorzystanie mąki kokosowej umożliwia przygotowanie ulubionych ciastek, naleśników czy innych pieczonych słodkości, które będą odpowiednie dla osób na diecie bezglutenowej. Zastąpienie zwykłej mąki mąką kokosową w zwykłym przepisie wymaga niewielkiego dostosowania proporcji – należy pamiętać, że mąka kokosowa nie zawiera glutenu, który stanowi ‘lepiszcze’ – dlatego należy zastosować alternatywny składnik łączący np. zwiększając ilość jajek w przepisie albo wykorzystać mąkę konjak.

Otłuszczona mąka kokosowa

Mąka bogata w błonnik

Zawierając aż 5g błonnika w łyżce mąka kokosowa ma aż 6 razy więcej tego niepodlegającego trawieniu błonnika niż zwykła mąka pszenna, która zawiera zaledwie 0,2g błonnika w łyżce. Większość tego błonnika to tzw. błonnik nierozpuszczalny, który zwiększa masę stolca, zwiększa i przedłuża uczucie sytości i przyczynia się do zdrowego funkcjonowania dolnego odcinka przewodu pokarmowego, przede wszystkim jelita grubego. Dodając mąkę kokosową do codziennych posiłków – owsianek, naleśników, koktajli – z łatwością osiągniesz zalecany poziom 25g do 35g błonnika w dziennej diecie.

Mąka z niskim indeksem glikemicznym

Można korzystać z gotowych mieszanek mąk niskowęglowodanowych, można też przygotować swoją własną. Dzięki wysokiej zawartości błonnika i niskiej zawartości węglowodanów mąka kokosowa nie powoduje wyrzutów cukru we krwi jak czynią to tradycyjne mąki zbożowe a choćby częściowe zastąpienie mąki pszennej mąką kokosową przyczynia się do obniżenia ładunku glikemicznego całego dania. Taki pozytywny wpływ ograniczający wahania poziomu cukru we krwi ma oczywiście pozytywne znaczenie dla diabetyków, którzy muszą kontrolować poziom cukru i spożycie węglowodanów.

Mąka bogata w białko i zdrowe tłuszcze

Mąka kokosowa dostarcza istotnej ilości białka, w szczególności w porównaniu do mąki pszennej, której białko to nic innego jak gluten. 100g mąki kokosowej, w zależności od stopnia odtłuszczenia, dostarcza od 20g do nawet 40g białka, podczas gdy mąki zbożowe zawierają zaledwie około 10% białka. Chociaż białko zawarte w mące kokosowej nie zawiera wszystkich niezbędnych aminokwasów, znacząco przyczynia się do zwiększenia dobowego spożycia białka, wspomagania budowy i utrzymania masy mięśniowej. Mąka kokosowa zawiera około 9g zdrowych tłuszczy w 100g (ilość podobnie jak w przypadku zawartości białka i błonnika zależy od stopnia odtłuszczenia mąki kokosowej). Większość z tych tłuszczy to tłuszcze nasycone szczególnego rodzaju – MCT czyli trójglicerydy średniołańcuchowe (medium-chain triglycerides), cenione i popularne głównie dzięki tzw. bulletproof coffee. MCT są łatwo strawne, dostarczają wolno uwalnianej energii, mają działanie przeciwwirusowe i przeciwgrzybicze i podkręcają metabolizm czyli zwiększają szybkość przemiany materii.

Jak wybrać najlepszą mąkę kokosową

Wybierając mąkę kokosową warto zastanów się na czym ci najbardziej zależy – jeśli skrupulatnie liczysz kalorie, przestrzegasz diety niskotłuszczowej, duże znaczenie ma dla ciebie stopień odtłuszczenia mąki – im bardziej odtłuszczona mąka, tym mniej ma kalorii i tym większą zawartość białka oraz błonnika. Mąki kokosowe różnią się między sobą grubością mielenia – najdrobniej mielone mąki są gładkie jak jedwab i w dotyku nie różnią się niczym od zwykłej mąki pszennej – proces produkcji takich mąk jest bardziej złożony bo wymaga wielokrotnego mielenia, dlatego te mąki są nieco droższe, za to idealnie sprawdzają się do wypieków naleśników bezglutenowych czy bezglutenowego biszkoptu – do tego rodzaju wypieków polecamy odtłuszczoną mąkę kokosową Tropicai. Jeśli zależy ci na uzyskaniu efektu chrupkości i przygotowujesz np. bezglutenowe kokosanki albo bezglutenową panierkę do mięs, wybierz grubomieloną mąkę kokosową – jej struktura jest zbliżona do wiórków kokosowych, ale dzięki odciśnięciu nadmiaru tłuszczu ma od nich dwa razy mniej kalorii.

Pieczenie z mąki kokosowej

Mąki kokosowej można używać zarówno w słodkich jak i wytrawnych przepisach. Mąka kokosowa oczywiście nie jest słodzona, ma naturalną lekką słodycz i delikatny smak i zapach kokosa dobrze łączące się z innymi aromatami – nie dominuje w potrawie nas innymi składnikami. Choć sucha mąka kokosowa ma delikatną, puszystą i lekką konsystencję, po upieczenie staje się dość zbita i gęsta. Pamiętaj, żeby przed dodaniem mąki do ciasta dokładnie ją rozdrobnić – zapobiegnie to powstaniu grudek – najlepiej po prostu rozgnieść mąkę widelcem rozdrabniając wszystkie grudki przed dodaniem płynu, jajek czy tłuszczu. Ze względu na wysoką zawartość błonnika mąka kokosowa wchłania bardzo dużo płynów, jak gąbka – koniecznie zwiększ zawartość mokrych składników w cieście np. mleka lub jogurtu naturalnego. Rozpoczynając przygodę z mąką kokosową w kuchni najlepiej używać jej w połączeniu z tradycyjnymi mąkami i składnikami, które mają naturalne właściwości spulchniające – takimi jak jajka. Mąki kokosowej używać jako samodzielnego składnika np. do zagęszczania zup czy do przygotowania panierki – zamiast bułki tartej.

0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes