Czekolada bez cukru – droga do zdrowia, szczęścia i lepszego samopoczucia

0
Czekolada bez cukru – droga do zdrowia, szczęścia i lepszego samopoczucia
5.00 avg. rating (95% score) - 2 votes

Pewnie nie raz widziałeś artykuły dotyczące czekolady i jej pozytywnego wpływu na zdrowie i samopoczucie. Teksty te jednak zazwyczaj skupiały się na pozytywnym oddziaływaniu kakao. Czy jednak sklepowa czekolada jest dobrym pomysłem gdy chcemy zadbać o swoje zdrowie? Odpowiedź brzmi NIE! Czekolady mleczne, białe a nawet gorzkie składają się z cukru z domieszką tłuszczu kakaowego. Zapomnij wtedy o pozytywnych właściwościach polifenoli, katechin kakaa.

Czy jednak istnieją produkty które zawierają kakao (w tym antyoksydanty), które nie robią takiego spustoszenia w organizmie? Jasne! To czekolady bez cukru. Składają się z masła kakaowego (na poziomie 70% i więcej) oraz dodatków słodzących takich jak erytrol, ksylitol czy maltitol. Dzięki temu jest szansa skorzystać z dobrodziejstw kakao nie powodując dramatycznego skoku glukozy we krwi. Jeśli jednak masz czas i chciałbyś zrobić czekoladę własnoręcznie – nic prostszego. W sklepach dostępne są masła kakaowe na bazie których można bez problemy zrobić domowe pralinki, czekoladki czy bez cukrową polewę do batonów.

czekolady bez cukru, GuiltFree.pl

Przypomnijmy tutaj o wartościach jakie niesie za sobą kakao i czekolada…

1. Czekolada jest dobra dla Twojego serca <3

Badania przeprowadzone przez Federację Amerykańskich Towarzystw Biologii Eksperymentalnej wykazały, że polifenole zawarte w czekoladzie powoduje wytwarzanie tlenek azotu w układzie krwionośnym, „rozluźniając” tym samym tętnice i obniżając ciśnienie krwi. Badanie opublikowane przez National Center for Biotechnology Information (NCBI) sugerowało, że kakao w proszku zmniejsza szkody spowodowane przez cholesterol LDL (“zły” cholesterol), a tym samym chroni nasze serce.

Badania wykazały, że regularne spożywanie czekolady zmniejsza śmiertelność z przyczyn sercowo-naczyniowych nawet o 50% w ciągu 15 lat, a spożywanie czekolady 2-3 razy w tygodniu zmniejsza ryzyko zwapnienia tętnic nawet o 32%.

2. Czekolada jest bardziej pożywna niż Ci się wydaje

http://blog.zaciszezdrowia.pl

Gorzka  czekolada dobrej jakości zawiera dużo błonnika rozpuszczalnego, żelaza, magnezu, miedzi, manganu, potasu, fosforu, cynku i selenu. Zawiera również niewielkie ilości wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, co jest bardzo korzystne dla prawidłowej pracy serca.

3. Czekolada jest dobre dla twojej skóry

Według badań przeprowadzonych na Uniwersytecie Witten-Herdecke w Niemczech, polifenole znajdujące się w czekoladzie mogą ograniczać uszkodzenia skóry wywołane działaniem słońca, poprawiając przepływ krwi do skóry oraz zwiększając jej jędrność i nawilżenie.

Czyżby czekolada była dobrym analogiem balsamu przeciwsłonecznego? Nie, chodź na pewno polifenole wydłużają czas, w którym skóra może być wystawiona na bezpieczne działanie słońca.

4. Ciemna czekolada to bogate źródło przeciwutleniaczy

ORAC to skrót od Oxygen Radical Absorbance Capacity i
jest to wskaźnik, który służy jako miara aktywności przeciwutleniającej żywności. Badanie w Springer Open Chemistry Journal miało na celu sprawdzenie siły działania przeciwutleniaczy w czekoladzie. Stwierdzono, że surowe, nieprzetworzone ziarna kakaowe to jedne z najlepszych źródło przeciwutleniaczy w żywności. Testowano ją ze względu na zawartość polifenoli, flawanoli i katechin.

5. Czekolada poprawia koncentrację

Badania przeprowadzone przez University of Nottingham wykazały, że 5 dni konsumowania czekolady bogatej w polifenole znacznie poprawiło przepływ krwi do mózgu, a epikatechina występująca w kakao spowalnia postęp w chorobie Alzheimera. Wykazano również, że kakao może poprawiać funkcje poznawcze u osób starszych z zaburzeniami psychicznymi i pozytywnie wpłynąć na płynność słowną.

Krótkoterminowo kakao może działać pobudzająco, ponieważ zawiera małe ilości kofeiny i teobrominy. Może lepiej zjeść dwa kwadraciki czekolady niż popołudniową filiżankę espresso?

https://kobieta.onet.pl

6. Czekolada zmniejsza apetyt na słodkie

Jedzenie czekolady 20 minut przed i 5 minut po lunchu i kolacji może zmniejszyć apetyt nawet do 50 procent, ponieważ wyzwala hormony hamujące apetyt.

7. Czekolada to najlepszy antydepresant

Czekolada zawiera fenyloetyloaminę (PEA)
ten sam związek chemiczny, który wydziela się gdy się zakochujesz i zachęcając mózg do uwalniania przyjemnych endorfin.

Smak, zapach i tekstura czekolady stymuluje obszary mózgu związane ze szczęściem, a tryptofan stymuluje produkcję serotoniny naturalny środek przeciwdepresyjny.

5.00 avg. rating (95% score) - 2 votes