Preparaty węglowodanowe

0
Preparaty węglowodanowe
5.00 avg. rating (91% score) - 1 vote

W świecie fitness wśród osób szczególnie rozpoczynających swoją przygodę z fitnessem utarło się aby pić koktajle proteinowe po treningu. Ma to swoje uzasadnienie, jednak samo białko nie zapewni odpowiedniej regeneracji potreningowej. Ważne, aby w swoim żywieniu uwzględnić również węglowodany. Ich odpowiednie usytuowanie w diecie pozwala na lepszą regenerację oraz budowę czystej tkanki mięśniowej.

Nasz ciało czepie energię przede wszystkim z węglowodanów, które dzielimy na proste i złożone. Węglowodany proste (czyli szybko przyswajalne) składają się maksymalnie z dwóch cząsteczek sacharydów. Spożyte od razu po treningu podwyższają poziom insuliny i pozwalają na szybszą absorbcję aminokwasów do mięśni. Dodatkowo węglowodany proste stanowią doskonałe źródło energii dla pracujących mięśni. Węglowodany złożone to zupełnie inna bajka. Składają się od kilku do nawet kilkudziesięciu tysięcy cząsteczek cukrów prostych, przez co mają bardziej rozbudowaną strukturę. Są absorbowane przez ciało powoli, dzięki czemu nie podwyższają insuliny w tak szybkim tempie jak węglowodany proste. Ten rodzaj produktów powinien występować w odpowiednio wcześniej zaplanowanym posiłku przed i potreningowym.

węglowodany prostewęglowodany złożone
owoce świeżepełnoziarnisty makaron
owoce suszonegruboziarniste kasze
pszenne pieczywodziki ryż
sucharkipełnoziarniste pieczywo
syropy owocowechrupkie pieczywo
miódrośliny strączkowe

Preparaty węglowodanowe czyli tzw. carbo to mieszanka węglowodanów szybkoprzyswajalnych. Preparaty te często uzupełniona w witaminy, minerały glutaminę czy BCAA. Najpopularniejsze wśród nich są witaminy z grupy B, wspomagające układ nerwowy podczas ćwiczeń, jak również magnez zapobiegający skurczom. Na rynku są również preparaty wzbogacone na przykład o argininę, kofeinę lub beta alaninę. I chociaż samo carbo to przede wszystkie zastrzyk energii który pozwala trenować dłużej oraz intensywniej, to dodatek substancji przedtreningowych wzmacnia ten efekt, dzieki czemu możemy liczyć na lepsze efekty treningowe.

Tkanka mięśniowa vs. preparaty węglowodanowe

Nie tylko odżywki białkowe ułatwiają przybranie masy mięśniowej. Kluczem jest odpowiednie rozplanowanie żywienia oraz suplementacji. Od samych preparatów węglowodanów nie przybędzie nawet gram mięśni – o tym trzeba pamiętać. Jeśli jednak będziemy je stosować w  celu zwiększenia intensywności treningowej, to takie połączenie może zaowocować lepszą proporcją body fatu do mięśni. W końcu tkanka mięśniowa urośnie tylko wtedy, gdy zostanie uzupełniony glikogen mięśniowy!

Kiedy stosować tzw. carbo?

Nie ma jednoznacznego schematu przyjmowania preparatów węglowodanowych. Niewątpliwie jednak czas ich przyjmowania powinien być skorelowany z aktywnością treningową. Wyróżniamy tutaj 3 podejścia:

  • przed treningiem – sprawdza się w przypadku treningów porannych,
  • w trakcie treningu -uzupełnia poziom glikogenu mięśniowego, niezbędnego przy intensywnym wysiłku fizycznym trwającym ponad 60 minut,
  • po treningu – chroni mięśnie przed nadmiernym katabolizmem, odbudowuje zużyte pokłady glikogenu.

Preparaty węglowodanowe przyjęte w odpowiednim czasie na bieżąco są zużywane na potrzeby energetyczne organizmu. Źle zaplanowana suplementacja tego składnika powoduje odkładanie się nadprogramowej tkanki tłuszczowej.

Preparat carbo inny niż wszystkie – Vitargo

Sporty wytrzymałościowe, trwające ponad 60 minut potrzebują obowiązkowego wzmocnienia suplementacyjnego. W biegach maratońskich, długodystansowych zawodach kolarskich ważna jest odpowiednia podaż węglowodanów. Ponieważ nie ma wtedy możliwości spożycia posiłku, który by zawierał wyżej wymienione węglowodany proste, wtedy doskonałym rozwiązaniem okazuje się żelowy preparat Vitargo. Ta opatentowana mieszanka cukrów prostych to skoncentrowana ilość energii która szybko trafia do krwioobiegu i zasila mięśnie. Dzięki niskiej osmolalności preparat szybko opuszcza żołądek, nie powodując kłopotów jelitowych na które często skarżą się sportowcy podczas długich aktywności sportowych. Dodatkowo preparat utrzymuje stały poziom cukru we krwi i nie powoduje odwodnienia organizmu. Jest to szczególnie ważne, gdy zawodnik intensywnie się poci.

Odżywki na masę – gainer

Wiele osób mających problem z przybraniem masy ciała poszukuje środków, które pomogłyby im uzyska te dodatkowo kilogramy. Tutaj z pomocą przychodzą gainery, czyli wysokoenergetyczne środki węglowodanowo-białkowe. Dzięki niewielkiej zawartości tłuszczu przynoszą wysoki poziom nasycenie, dlatego niekiedy stosowane są w zastępstwie pełnowartościowego posiłku. Ich suplementacja powinna być sporadyczna, aby nie spowodować „zalania tłuszczem”, tylko przybrania suchej masy mięśniowej. Niestety wygoda ich stosowania czasem bierze górę.

Środek ten zaleca się przyjmować osobom z ektomorficznym typem sylwetki – endomorficy powinni przyjmować bardziej białkowe preparaty.  Zaczynając swoja przygodę z gainerami wato również sprawdzić swoją indywidualną tolerancję na ten preparat, ponieważ wysoka dawka węglowodanów w porcji może spowodować niekomfortowe reakcje ze strony układu pokarmowego. Warto również dokładnie czytać etykiety, aby wybrany preparat zawierał wysoko jakościowe białko oraz węglowodany w postaci glukozy. I uwaga! Gainer nie jest zalecany osobom na diecie redukcyjnej.

Jak widać preparaty węglowodanowe są różne. Te z dominująca ilością cukrów szybkoprzyswajalnych zalecane są przy aktywności trwającej ponad 60 minut lub przy treningach na czczo. Preparaty z dodatkiem białka to rozwiązanie dla osób chcących przybrać na masie. Ważne, aby znając swoją intensywność treningową dobrać odpowiedni preparat, aby efekty były spójne do oczekiwań 🙂

5.00 avg. rating (91% score) - 1 vote