ioWhey, izolat białka WPI czy WPH – które białko jest najlepsze?

0
ioWhey, izolat białka WPI czy WPH – które białko jest najlepsze?
5.00 avg. rating (85% score) - 1 vote

Białko. Koncentrat. Izolat. Hydrolizat. Mikrofiltowane. Ultrafiltrowane. Mikroultrafiltrowane. I to potrójnie! Choć białko jako substancja chemiczna jest tylko jedno i dawno wynalazła je sama Matka Natura, producenci nieustannie prześcigają się w wymyślaniu coraz doskonalszych form białka i przekonywaniu nas, że oto mają dla nas to najlepsze: czyli to, które ma najmniej kalorii (nie daj się nabrać, białko ma 4kcal w 1g i nic tego nie zmieni), jest najlepiej przyswajalne i najszybciej rosną od niego najpiękniejsze, najjędrniejsze, najmocniejsze mięśnie.

Najnowsza forma hiperbiałka nosi imię ioWhey i właśnie niedawno ujrzała światło dzienne – oddzielamy dla was medialny fit-szum od twardych faktów.

Białko – podstawowy suplement diety… na diecie

Odżywka białkowa to suplement diety, po który sięgamy najczęściej i najchętniej, niegdyś pełniła rolę faktycznie suplementu – czyli uzupełnienia – diety, dziś równie ważnym czynnikiem co właściwości budulcowe jest to, o czym Arnold 30 lat temu pewnie nawet nie myślał: smak, rozpuszczalność. Białko jest smaczne, wielofunkcyjne i biorąc pod uwagę korzyści jakie przynosi osobom odchudzającym się i aktywnym fizycznie, stosunkowo tanie, niezaprzeczalną zaletą nawet tańszych suplementów białkowych jest niska zawartość tłuszczy i węglowodanów, i choć organizm równie mocno, choć w różnych ilościach, potrzebuje wszystkich trzech makroskładników, dla wielu osób (choć nie dla wszystkich) ‚dobicie’ do wymaganego dziennego poziomu białka stanowi największy problem – tu właśnie z pomocą przychodzą odżywki białkowe, bo co ciekawe, z wyjątkiem sportowców na ostrej masie nie miewamy problemów z dobiciem węglowodanów, a tłuszcze w razie potrzeby błyskawicznie uzupełnia choćby masło orzechowe.

W przeciwieństwie do węglowodanów i tłuszczów, białko nie jest przez organizm traktowane jako podstawowe źródło energii, a korzystanie z niego w razie ostateczności (katabolizm mięśni) jest procesem energetycznie nieefektywnym – inaczej mówiąc, organizm musi ‚przepalić’ dużo dodatkowej energii, aby białko zamienić na paliwo, co, na marginesie, także jest jedną z dietetycznych zalet białka, bo poprzez tzw. TEF (Thermic Effect of Food, inaczej termogeneza posiłkowa, to energia wykorzystana przez organizm do przetwarzaniem, wykorzystania i przechowywania żywności, różna dla różnych makroskładników) choć 100g białka i 100g węglowodanów ma teoretycznie taką samą wartość energetyczną 400kcal, to w przypadku białka nasz organizm efektywnie do wykorzystania ma tylko około 300kcal z tej wartości, a w przypadku węglowodanów aż 380kcal. TEF dla tłuszczy jest bliski zera. Białko nie jest więc podstawowym paliwem, ale ten składnik odżywczy dostarcza organizmowi aminokwasów, czyli cegiełek, które mogą być wykorzystywane do różnych procesów fizjologicznych – przede wszystkim do wzrostu, naprawy i utrzymania tkanek.

Najpopularniejszym białkiem odżywkowym jest serwatka, obok kazeiny jedno z dwóch głównych białek naturalnie występujących w mleku. Serwatka jest izolowana z mleka albo  podczas procesu produkcji sera (dawniej) albo ekstrahowana jako produkt podstawowy, co jest dziś częstszym procesem. Serwatka stanowi bogate źródło wszystkich 9 niezbędnych aminokwasów, jest dobrze przyswajalna, łatwo się ją aromatyzuje i zawiera minimalną ilość tłuszczu, węglowodanów i laktozy. Idealna baza proteinowa!

Porównując do siebie skoncentrowane źródła białka, zarówno zwierzęce (wołowina, mleko, jaja, kazeina), jak i roślinne (głównie soja) bierze się pod uwagę kilka czynników, i w zasadzie na każdej z tych płaszczyzn serwatka wygrywa z innymi białkami:

  • wartość biologiczna białka – miara absorpcji i stopnia wykorzystuje białka przez organizm;
  • współczynnik wydajności białka – efektywność białka poprzez pomiar wzrostu tkanki mięśniowej w wyniku bodźca anabolicznego
  • wykorzystanie białka netto: liczba aminokwasów przekształconych w białka w porównaniu z liczbą dostarczonych aminokwasów (parametr zbliżony do wartości biologicznej)
  • PDCAAS czyli skorygowany wskaźnik aminokwasów strawności białka (Protein Digestibility-Corrected Amino Acid Score): ocenia jakość białka na podstawie zapotrzebowania na aminokwasy i ich zdolności do trawienia –  rankingi jakości białek są określane poprzez porównanie profilu aminokwasowego określonego białka z wzorcowym profilem aminokwasów z najwyższym możliwym wynikiem wynoszącym 1.0
  • DIAAS, czyli skala strawnych niezbędnych aminokwasów (Digestible Indispensable Amino Acid Score): stosunek zawartości strawnych aminokwasów w żywności do tego samego aminokwasu we wzorcu referencyjnym wziętym z wymagań dotyczących aminokwasów specyficznych dla wieku (aktualny złoty standard oceny jakości białka)

Niezliczone przeprowadzone dotąd badania wykazały ponad wszelką wątpliwość, że suplementacja białkiem serwatkowym może znacznie poprawić regenerację, beztłuszczową masę ciała, siłę i ogólną wydajność organizmu –  ale czy istnieje sposób, aby uczynić białko serwatkowe jeszcze lepszym?

Proces Ingredient Optimization™ opracowany (jest  w trakcie patentu) przez Plasma Nutrition to próba twierdzącej odpowiedzi na tak zadane pytanie.

Białko ioWhey – Ingredient Optimized

Wykorzystanie technologii Ingredient Optimized, io odkryto sposób na stworzenie białka serwatki o większej biodostępności niż standardowy izolat białka serwatkowego. Plasma Nutrition wykorzystuje naturalny proces obróbki białka plazmą atmosferyczną w celu zwiększenia pola powierzchni, rozpuszczalności i dyspersji cząsteczek białka. Technologię można stosować z różnymi źródłami białka w celu poprawy ich wchłaniania, nie tylko z białkiem serwatkowym, ale także z białkami wegańskimi np. białkiem grochu.

W przeciwieństwie do innych metod ekstrahowania i przetwarzania białek, metoda io Ingredient Optimized nie używa żadnych chemikaliów ani enzymów wpływających na zmianę struktury białka, to jedyny proces ‚poprawiania’ jakości białka pod znaku clean label – zamiast tego zmienia trzeciorzędową i czwartorzędową strukturę białka odsłaniając hydrofobowe kieszenie cząsteczek białka, co powoduje zwiększoną biodostępność białka, ułatwiając organizmowi wchłanianie składników odżywczych i minimalizując ryzyko wystąpienia dyskomfortu trawiennego.

Do najważniejszych zalet ioWhey Ingredient Optimized zalicza się:

  • udowodnioną większą wchłanialność ioWhey niż izolatu białka serwatkowego
  • neutralny smak – w przeciwieństwie do niektórych procesów i enzymów, które mogą powodować gorzki i kwaśny smak produktów (hydrolizat białka serwatkowego jest najlepszym przykładem), ioWhey nie zmienia profilu smakowego białka
  • łatwy do użycia w żywności, suplementach i napojach, dobrze przyjmuje aromaty
  • przebadany klinicznie – ponad pięć lat badań i rozwoju, siedem niezależnych badań na ludziach
    Skalowalny proces zaprojektowany w celu bezproblemowej integracji z łańcuchem dostaw
  • FDA (amerykańska Agencja ds Żywności i Leków) przyznało ioWhey statusu GRAS (ogólnie uznawanego za bezpieczny)
  • dostępny w wersji organicznej z certyfikatem USDA
  • wolny od dodatkowych substancji (clean label)

Technologia Ingredient Optimized może być wykorzystywana do produkcji innych suplementów, została z sukcesem wdrożona do opracowania surowców takich jako białko grochu (ioPEA, 3 razy większa wchłanialność niż standardowe białko grochu), aminokwasów rozgałęzionych (ioBCAA), kofeiny, karnityny i cytruliny. Białko w formie ioWhey jest już wykorzystywane w produkcji Performix i Nutrata.

Białko ioWhey w porównaniu do WPI i WPH

Izolat białka serwatkowego WPI uważany jest powszechnie za najczystszą formę białka serwatkowego, ma średnio 90% masy białka i praktycznie nie zawiera węglowodanów ani tłuszczów. Hydrolizat WPH jest podobny do WPI, ale białko to jest uprzednio poddawane dodatkowej obróbce imitującej proces enzymatyczny trawienia, w wyniku czego część białka jest rozkładana na peptydy w celu zwiększenia szybkości trawienia / wchłaniania i biodostępności.

ioWhey a WPI

Naukowcy z Keizer University zastosowali ślepe, randomizowane badanie kliniczne, aby ocenić wpływ ioWhey w porównaniu ze standardowym izolatem białka serwatki na różne pomiary składu ciała u dorosłych sportowców (*). W badaniu  20 zdrowych ochotników obu płci losowo podzielono  na dwie grupy:

  1. Grupa eksperymentalna – otrzymywała 28g ioWhey
  2. Grupa kontrolna – otrzymywała 28g tradycyjnego izolatu białka serwatki WPI

Każdego dnia uczestnicy po treningu siłowym spożywali jedną porcję białka, poza tym mieli utrzymywać dotychczasową dietę z wyłączeniem przyjmowania jakichkolwiek dodatkowych suplementów przez cały czas trwania badania – czyli przez 8 tygodni.

Główne wskaźniki wyników badania zostały zebrane przed i po teście, tego samego dnia tygodnia i obejmowały:

  • Wskaźnik masy ciała (BMI)
  • Masa beztłuszczowa (FFM)
  • Masa tłuszczowa (FM)
  • Procent tkanki tłuszczowej (PBF)
  • Siła – mierzona maksymalnym powtórzeniem podczas przysiadu i wyciskania na ławce
  • Dolegliwości żołądkowe i trawienie – oceniane za pomocą pomiarów psychometrycznych
  • Smak białka, wpływ na dolegliwości żołądkowe i czas regeneracji po treningu

Po ośmiu tygodniach naukowcy odkryli, że grupa eksperymentalna ioWhey doświadczyła:

  • mniejszego dyskomfortu w żołądku
  • szybszej regeneracji potreningowej
  • zwiększonej poprawy wydajności podczas przysiadu i wyciskania na ławce
  • większego wzrostu beztłuszczowej masy ciała

W innym badania, przeprowadzonym przez naukowców z Applied Science & Performance Institute w Tampa na Florydzie porównano poposiłkową odpowiedź aminokwasową (AA) w osoczu grup, z których jedna otrzymała izolat białka serwatki WPI, a druga izolat białka serwatki plus ioWhey (**). Badano stężenia aminokwasów rozgałęzionych w osoczu przed spożyciem oraz w pięciu 30-minutowych odstępach po spożyciu.

Oto niektóre z kluczowych wniosków z badania:

  • obie grupy odnotowały znacząco podwyższony poziom EAA, ale poziomy całkowitego stężenia EAA w osoczu były znacznie wyższe w grupie WPI + iOwhey w każdym z badanych testów poposiłkowych: po 30, 60, 90 i 120 minutach po spożyciu w porównaniu z grupąWPI
  • obie grupy odnotowały znacząco podwyższony poziom BCAA, ale poziomy całkowitego stężenia BCAA w osoczu były znacząco wyższe w grupie WPI + iOwhey 30, 60, 90 i 120 minut po spożyciu w porównaniu z grupą WPI.
  • tylko grupa WPI + iOwhey miała podwyższony poziom leucyny w porównaniu z testem wstępnym 90 minut po spożyciu preparatu

Wynik powyższego badania sugeruje, że białko serwatkowe ioWhey może być nawet bardziej korzystne niż tradycyjny izolat białka serwatkowego WPI  dla określonych osobników (tj. osób regularnie ćwiczących, osób starszych i osób dotkniętych zmniejszoną wrażliwością na aminokwasy).

Kolejne badanie przeprowadzone przez naukowców z University of South Florida miało na celu określenie wpływu dwóch różnych rodzajów suplementów białka serwatkowego na maksymalną siłę w połączeniu z 8-tygodniowym programem treningu oporowego – standardowe WPI w porównaniu z białkiem ioWhey, w podwójnie ślepej próbie wzięło udział 32 mężczyzn trenujących siłowo (***). Grupa kontrolna otrzymała 27g WPI, podczas gdy grupa testowa otrzymała tylko 20g ioWhey plus 7g maltodekstryny. Uczestnicy przyjmowali suplementy natychmiast po sesji treningu oporowego, programy treningowe były identyczne a badani spożywali 1,5g-2,5g białka / kilogram masy ciała dziennie. Po ośmiu tygodniach, aby ocenić zmiany w maksymalnej sile, ochotnicy wykonali przysiady, martwy ciąg i wyciskanie na ławce. Pomimo zmniejszonej podaży białka grupa ioWhey zwiększyła swoją maksymalną siłę w podobnym stopniu jak grupa kontrolna  WPI co dowodzi, że mniejsza ilość (~ 25%) ioWhey jest tak samo skuteczna, jak wyższa dawka standardowego WPI w ułatwianiu przyrostów siły, co pośrednio dowodzi zwiększonej biodostępności ioWhey.

ioWhey a WPH

Naukowcy z Applied Sciences & Performance Institute zbadali reakcję na hydrolizowany izolat białka serwatki (WPH) analizując poposiłkowy poziom aminokwasów egzogennych (EAA) i aminokwasów rozgałęzionych (BCAA) w osoczu w porównaniu z niezhydrolizowanym izolatem białka serwatki  ioWhey (****)

10 ochotników podczas podwójnie ślepej, randomizowanej, krzyżowej próby  spożywało 25 gramów WPH lub niehydrolizowane białko ioWhey; stężenia EAA i BCAA w osoczu badanych oceniano na podstawie próbek krwi przed spożyciem suplementu i ponownie w pięciu 30-minutowych odstępach po spożyciu, w każdym przedziale czasu po spożyciu wyniki grupy ioWhey wypadały lepiej co oznacza, że technologia iO może być równie skuteczną choć mniej inwazyjną metodą poprawy odpowiedzi aminokwasowej osocza krwi co hydroliza.

Suplementy białkowe z białkiem serwatkowym ioWhey

Na chwilę obecną jedynymi dostępnymi na rynku amerykańskim odżywkami białkowymi wykorzystującymi białko opracowane w technologii ioWhey są Performix ioWhey Protein i Nutrata Plasma ioWhey. Suplementy tee nie są, przynajmniej oficjalne, dostępne w Polsce, ale biorąc pod uwagę obiecujące wyniki badań nad ioWhey nalezy się spodziewać, że ilość oddżywek z białkiem ioWhey będzie rosła i z czasem ich dostępność, także w Polsce, poprawi się.

 

Źródła:

* Williams, J. et al. 2018. “The Effects of Supplementing Ingredient Optimized Whey Protein Isolate (ioProtein) Versus Whey Protein Comparator Following High-Intensity Exercise for 8-Weeks.” Journal of Food and Processing Technology vol. 9,2. https://www.becomeio.com/wp-content/uploads/2018/02/The-Effects-of-Supplementing-Ingredient-Optimized-Whey-Protein-Isolate.pdf

** Sharp, M. et al. Oct. 2018. “Postprandial Plasma Amino Acid Responses Between Standard Whey Protein Isolate and Whey Protein Isolate Plus Novel Technology.” Nutrition and Metabolic Insights vol.12, 1-6. https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/1178638819827970

*** Best, S. et al. Oct. 2017. “The Effects of Whey Protein Isolate vs. a Reduced Volume of Proprietary Processed Whey Protein Isolate Supplementation in Conjunction With Resistance Training on Maximal Strength in Resistance Trained Males.” International Society of Sports Nutrition. https://www.becomeio.com/wp-content/uploads/2017/10/The-effects-of-whey-protein-isolate-vs.-a-reduced-volume-of-a-proprietary-processed-whey-protein-isolate-supplementation-in-conjunction-with-resistance-training-on-maximal-strength.pdf

**** Sharp, M. et al. July 2020. “Proteins and Amino Acids Treated with Atmospheric Plasma Show Significantly Increased Bioavailability in Humans.” Nutrition and Metabolic Insights vol. 13, 1-6. https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/1178638820949239

5.00 avg. rating (85% score) - 1 vote