5 najczęstszych błędów w liczeniu kalorii, które popełniają nawet doświadczone fitnesski!

0
5 najczęstszych błędów w liczeniu kalorii, które popełniają nawet doświadczone fitnesski!
0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes

Przygotowaliśmy dla was zestawienie najczęściej popełnianych błędów podczas liczenia kaloryczności posiłków – zestawienie powstało na podstawie analizy przepisów publikowanych na fit profilach na insta i blogach, a więc dotyczy osób, którym temat liczenia kcal nie jest obcy i prawdopodobne zapytane odpowiedziałyby, że nie robią takich błędów. A jednak! Chociaż część błędów wydaje się błaha, bo to przecież „tylko 40kcal w tą czy w tamtą”, w kontekście kilku miesięcy czy roku zbiera się nie wiadomo skąd kilkanaście tysięcy przemyconych ukradkiem kcal!!
Z jakimi ciekawymi błędami się zetknęliście? A może są produkty czy przepisy, przy ktorych macie problem z obliczeniami?

Mięso, makaron, ryż i ziemniaki – kalorie liczymy dla surowych produktów, przed gotowaniem i smażeniem

Mylenie wartości odżwyczych produktu surowego i ugotowanego to jeden z najczęstszych błędów.

W wyniku obróbki cieplnej poszczególne produkty spożywcze mogą mieć od o 80% mniej (te, które chłoną wodę), aż do 4 razy więcej (te, które tracą wodę) kcal w 100g niż przed ugotowaniem!
Uwaga! Producenci makaronu szczególnie chętnie stosują ten trik na opakowaniach – pamiętaj, że 100g suchego makaronu ma około 340kcal, jeśli widzisz znacząco niższą wielkość, niech ci się zapali światełko alarmowe, to pułapka!

Jak liczyć kaloryczność oliwy?

Mylenie wartości odżywczydh w ml i g to błąd, który ma tym większe znaczenie, im bardziej tłusty jest produkt – w przyadku chudych płynów 100g zwykle ma mniej więcej 100ml objętości, ale przy tłuszczach różnice są istotne. Tłuszcze mają niższą gęstość niż woda: 1ml oleju lub oliwy waży 0,8g Czyli 100g oliwy to 125ml. Oliwa ma więc 807kcal w 100m1, ale 890kcal w 100g.

Jeśli używając oliwy używasz kaloryczności podanej dla ml, ale odmierzasz oliwę na wadze kuchennej, czyli w g, używając dziennie 2 łyżek błędnie policzonej pod względem kaloryczności oliwy przez rok uzbierasz ukradkiem niemal 7 000 nadprogramowyćh kalorii, czyli może ci przybyć ‚nie wiadomo skąd’ jeden dodatkowy kilogram.

Chińskie zupki – zdradliwy dietetyczny hit

Producenci chińskich zupek i dań gotowy& instant typu gorący kubek specjalizują się w kaloryczny& pułapkach. 70kcal w 100g? Extra obiadek na redukcji! Tyle, że większość osób nie doczytuje, że kaloryczność dotyczy 100g gotowego dania, czyli do masy produktu trzeba dodać 400ml wody. Zamiast 0,7 x 72kcal = 50kcal Mamy: 3,7 x 72kcal = 338kcal

Jedząc taką zupkę 1 raz w tygodniu i popełniając błąd wyliczeń nieświadomie zjesz przez rok dodatkowy& 15 000kcal, co może się przełożyć na nadprogramowe 2kg masy ciała!

Mleczko kokosowe light – ile ma naprawdę kalorii?

Stała część mleczka kokosowego to jeden z ulubionych składników jednoporcjowych deserów a la Rafaello czy kokosowa Princessa. Zadziwiające, jak wielu autorów tych przepisów powiela ten sam błąd używając gęstej części mleczka kokosowego z uwzględnieniem kaloryczności podanej na opakowaniu, która przecież dotyczy mleczka light, czyli rozwodnionego!

Mleczko kokosowe light nie jest cudem natury – ma niższą kaloryczność niż zwykłe wyłącznie dzięki zmieszaniu z wodą tłustego płynu kokosowego. Oddzielając wodę odwracasz ten proces – to już nie jest mleczko light, lecz pełnotłuste. 100g mleczka light to ok 70kcal, po oddzieleniu wody, jego schła część ma ok 210kcal w 100g czyli 3 razy więcej.

Popełniając ten błąd, jeśli używasz 150g mleczka 2 razy w tygodniu przez rok zjesz niepostrzeżenie 14 600kcal (to może być 2kg na wadze)

Kaloryczność produktów typu budyń, śnieżka, kisiel

Mylenie wartości odżywczych półproduktu i gotowego dania to kolejne wyzwanie, na którym potykają się autorzy jednoporcjowych deserków. Podstepne tabelki kaloryczności budyniu, kisielu, galaretki itp. pokazują najczęściej wartości odżywcze po przygotowaniu, a nie suchego proszku.

Spójrz na opakowanie i odpowiedz sobie na pytanie: ile kcal ma Śnieżka? 152kcal? Tak, ale… w 100g gotowej bitej śmietany! Tymczasem 100g śnieżkowego proszku ma aż 370kcal.

Popełniając ten błąd, jeśli używasz 20g Śnieżki 2 razy w tygodniu do jednoporcjówek przez rok zjesz niepostrzeżenie 4500kcal (to może być 0,6kg na wadze)

0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes