Alkohol a dieta – jakie napoje alkoholowe wybierać, a jakich unikać?

0
Alkohol a dieta – jakie napoje alkoholowe wybierać, a jakich unikać?
4.00 avg. rating (83% score) - 3 votes

Pewnie nie raz zastanawiałeś się czy lepiej sięgnąć po piwo, wino a może drink z tonikiem aby jak najmniej zaburzyć rozkład makroskładników w diecie – temat trudny, szczególnie u osób będących na diecie niskowęglowodanowej. Pokażemy Ci jednak jak wybrać odpowiedni trunek nie rujnując całego planu żywieniowego, choć jednocześnie musimy powiedzieć jasno: najlepiej całkiem zrezygnować z alkoholu, a poniższy przewodnik jest tylko dla tych, dla których to za ciężkie wyzwanie.

Dieta niskowęglowodanowa charakteryzuje się niskim (50-130g) lub bardzo niskim (ketogenna poniżej 50g) poziomem węglowodanów w diecie. Cel jej stosowania jest różny. Często korzystają z niej osoby chcące zredukować masę ciała. Są również przypadki chorób, w tym neurologicznych, kiedy dieta ta jest niezbędna aby nie powodować dalszego zaognienia się choroby. A powód dla którego trzeba liczyć węglowodany jest bardzo prosty – łatwo można go przekroczyć! Już jeden banan potrafi tak podwyższyć poziom cukrów we krwi, że może to spowodować wyjście ze stanu ketozy.

Wino zawiera znacznie mniej węglowodanów niż piwo, a czyste alkohole jak whisky i wódka nie zawierają ich w ogóle. Uważaj jednak na drinki z ich dodatkiem – mogą zawierać ogromne ilości cukru.

Węglowodany w alkoholach

Jest piątek wieczór. Jesteś gotowy, aby tańczyć całą noc z alkoholowym drinkiem w ręku. Nie chcesz jednak pić co popadnie. Czy można pić alkohol na diecie o niskiej zawartości węglowodanów? Czy alkohol jest keto? Temat trudny ze względu na anty odżywcze właściwości samego alkoholu, który nie ma żadnych wartości odżywczych, a dodatkowo spowalnia utratę masy ciała. Ważne, aby sytuacjach w których masz wybór, podejmować decyzje najlepsze z możliwych. I jeśli tyle samo uwagi poświęcisz wyborowi najmniej szkodzącego diecie alkoholu, ile poświęcasz analizie swoich posiłków, możesz cieszyć się wieczornym koktajlem bez utraty wagi, zdrowia i motywacji.

Podczas przeglądu tego artykułu należy pamiętać, że informacje o wartości odżywczej mogą się różnić w zależności od marki. Trzeba podkreślić również, że nie wszystkie wymienione alkohole są tymi niskowęglowodanowymi.

Wino a węglowodany

Wino wytrawne – czerwone lub białe – Nawet przy ścisłej diecie o niskiej zawartości węglowodanów (poniżej 50g dziennie) można regularnie wypić kieliszek wina – kieliszek wytrawnego wina zawiera około 2g cukru. Pozostałe węglowodany stanowią różne pozostałości z procesu fermentacji, takie jak gliceryna, które powinny mieć minimalny wpływ na poziom cukru we krwi. Przy umiarkowanej diecie niskowęglowodanowej wino wytrawne jest najlepszym wyborem alkoholowym. Słodkie i półsłodkie wina zawierają o wiele więcej cukru niż wino wytrawne i półwytrawne. Jeśli cenisz sobie smak wina, a nie zależy ci na efekcie upojenia, warto sięgnąć po wino bezalkoholowe – to najmniej kaloryczne wino jest też bezpiecznym wyborem dla kobiet w ciąży.

Kieliszek czerwonego winaKieliszek białego winaKieliszek białego słodkiego wina:
Cabernet – 3,8g
Białe musujące – 1,5gReisling – 5,7 g
Merlot – 3,7gSauvignon Blanc – 2,8gMoscato – 8,0 g
Syrah – 3,8g
Brut Champagne – 2,5gRiesling (późne zbiory) – 12 – 18 g
Pinot Noir – 3,5gPinot Grigio – 3,0gWina Portowe i Sherry – 13g+
Zinfandel – 3,8gChardonnay – 3,1gSangria – 10g+

Piwo a węglowodany

Zawartość węglowodanów w butelce piwa w zależności od marki i gatunku – najwięcej węglowodanów mają ciemne piwa, najmniej jasne piwa pszeniczne. źródło: www.dietdoctor.com

Piwo to najczęściej spożywany napój alkoholowy na świecie. Niestety w wyniku procesu produkcyjnego powstaje wiele szybko przyswajalnych węglowodanów, czyniąc piwo tym samym najbardziej kalorycznym spośród wszystkich alkoholi. Dlatego właśnie często nazywa się je płynnym chlebem. A kaloryczność tutaj nie jest sprawą bagatelną. Osoby które lubią piwo, często mają od jego nadmiernego picia tzw. „piwne brzuchy”. Z tego powodu niestety większość sklepowych piw nie jest zalecana na diecie, szczególnie jeśli pilnujemy bilansu węglowodanowego w diecie. Na rynku znajdują się jednak piwa o niskim wskaźniku węglowodanowym. Tyczy się to szczególnie lekkich piw amerykańskich. Dla tych najbardziej zdeterminowanych podajemy listę piw o najniższej zawartości cukrów. Rzadko kiedy można znaleźć je w polskich super i hipermarketach, dlatego będąc za granicą warto rozejrzeć się za nimi po sklepowych półkach.

Niestety większość sklepowych piw nie jest zalecana na diecie, szczególnie jeśli pilnujesz bilansu węglowodanowego w diecie.

Zawartość węglowodanów w małej puszce piwa:

  • Bud Select 55 – 1,9 g
  • Miller 64 – 2,4 g
  • Michelob Ultra – 2,6 g
  • Bud Select – 3,1 g
  • Miller Lite – 3,2 g
  • Michelob Ultra Amber – 3,7 g
  • Coors Light – 5,0 g
  • Bud Light – 6,6 g

Drinki a węglowodany

Popularny napój Gin & Tonic jest pełen cukru – zawiera aż 16g w 250ml. Dlatego lepszym wyborem jest czysty alkohol jak whisky, brandy, koniak, wódka, tequila które nie zawierają węglowodanów. Uwaga! Najgorszą opcją jest mieszanie alkoholu z sokiem – powstaje bomba kaloryczna. Jeśli chcesz sprawdzić ile kalorii ma twój ulubiony drink, skorzystaj z naszego przewodnika.

Węglowodany w najpopularniejszych napojach alkoholowych

Na diecie można spokojnie cieszyć się pysznym drinkiem. Chociaż wiele napojów alkoholowych zawiera dużo cukru, istnieją naprawdę dobre warianty niskowęglowodanowe. Oto lista 5 napoi alkoholowych o niskiej zawartości węglowodanów:

  • Szampan, wino musujące trudno wyobrazić sobie toast bez kieliszka szampana. Nie jest to jednak nic złego, ponieważ jeden kieliszek zawiera tylko około 1g węglowodanów. I chodź oryginalny szampan może być bardzo drogi, to inne rodzaje win musujących są jego tańszym odpowiednikiem i można je kupić w każdym większym supermarkecie.
  • Wino wytrawne czerwone lub białeświetnie komponuje się z kuchnią włoską, grecką i hiszpańską. Jest źródłem dobroczynnych polifenoli, oczyszcza kubki smakowe i nadaje wyjątkowy smak spożywanym potrawom.
  • Skinny Bitch” – jeśli wybierzesz wariant bez cukru – drink na bazie wódki, sody, limonki i lodu nie zawiera w ogóle węglowodanów! 
  • Whisky – Mimo, że whisky produkowana jest z różnych form ziaren, to nie zawiera węglowodanów ani glutenu. Występuje w wielu różnych klasach i typach, a sposobem na zmniejszenie jej goryczy jest dodanie lodu lub wody.
  • Wytrawne MartiniTen koktajl Jamesa Bond’a składał się oryginalnie się z ginu i wermutu, przyozdobionego oliwą lub cytryną. Martini nie zawiera węglowodanów, jednak pijąc go upewnij się, że jest wstrząśnięty, nie mieszany.

Pamiętaj, że na diecie nieskowęglowodanowej twój organizm potrzebuje znacznie mniej alkoholu aby poczuć jego działanie. Uważaj na pierwszy raz, kiedy pijesz alkohol przestrzegając takiej diety, stan upojenia alkoholowego może pojawić się już po wypiciu połowy ilości alkoholu, do jakiej wcześniej byłeś przyzwyczajony. Powody tego nie są do końca jasne. Może to być spowodowane tym, że wątroba jest zajęta produkcją ketonów lub glukozy, ma zatem mniejsze możliwości spalania alkoholu, dlatego spowalniaj ten proces. Jest to informacja szczególnie ważna dla kierowców, którzy prowadzili samochód po lampce wina lub puszce piwa.

4.00 avg. rating (83% score) - 3 votes