Cukier uzależnia 8 razy bardziej niż kokaina – jak rzucić nałóg?

0
Cukier uzależnia 8 razy bardziej niż kokaina – jak rzucić nałóg?
0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes

O tym, że nadmiar cukru szkodzi nie trzeba nikogo przekonywać – jednak żeby poradzić sobie z uzależnieniem od cukru warto zrozumieć mechanizm jego powstawania i uświadomić sobie na jak wiele aspektów naszego życia i zdrowia ma wpływ. Taka świadomość znacznie zwiększa szanse na sukces i wygranie z nałogiem. 

Czy znasz błędne koło uzależnienia od cukru? To mechanizm, który sprawia, że im więcej jesz cukru, tym bardziej twój organizm go pragnie. To dlatego cukier jest 8 razy bardziej uzależniający niż kokaina a całkowity detoks cukrowy wymaga ponad 2 miesięcy – dopiero po 7 tygodniach diety całkowicie bez cukru poczujesz, że możesz spokojnie przejść obok czekolady a po nocach nie śnią ci się lody.

Specjaliści zalecają, aby jeść dziennie nie więcej niż 6 łyżeczek cukru – w każdej postaci, nie tylko białych kryształków używanych do słodzenia herbaty, ale wszystkich cukrów dodanych do produktów gotowych, które jesz każdego dnia. Tymczasem przeciętna Europejka je dziennie 30 łyżeczek cukru, a przeciętny Europejczyk aż 45 łyżeczek!

Wyobraź sobie taki świat:

  • kokainę dodaje się do kaszek dla niemowląt a jeśli niemowlę ma kłopoty ze snem, podaje mu się do ssania pieluszkę nasączoną wodą z kokainą
  • przeciętny nastolatek przyjmuje dziennie 26 dawek kokainy – w każdym sklepie, kiosku, może bez ograniczeń kupować napoje napakowane kilkoma szotami kokainy
  • niemal każdy produkt dostępny w sklepie jest wzbogacony mniejszą lub większą dawką kokainy
  • producenci dawkują kokainę według proporcji, która powoduje największy stopień uzależnienia

Szalone? Dziwne? To teraz zamień słowo ‚kokaina’ na ‚cukier’ i dostaniesz opis, który idealnie przedstawia nasz współczesny świat. Cukier jest wszędzie – to fakt, którego już nikt nie może uznawać za teorię spiskową. Nie namawiam, żeby całkowicie porzucać cukier – cukier jest dobrym paliwem dla mózgu, węglowodany są nam potrzebne. Chodzi o to, żeby jeść cukier świadomie w ilości, która nam nie szkodzi, albo żeby mądrze zastępować go naturalnymi słodzikami takimi jak erytrol czy stewia.

Mam nadzieję, że przekonam cię, że odstawienie cukru to dobry pomysł. Co musisz wiedzieć? Nie będzie ławo. Jeśli jesteś cukroholikiem przygotuj się na to, że pozbycie się nałogu zajmie ci nawet 7 tygodni. Po drodze czekają cię bóle głowy, rozkojarzenie, drżenie rąk, rozdrażnienie. Ale to minie, negatywne zjawiska są przejściowe, a jeśli przetrwasz, czeka cię nagroda w postaci lepszego zdrowia, szczuplejszej sylwetki, lepszego samopoczucia i ładniejszej skóry. Zanim rozpoczniesz cukrowy detoks pozbądź się z domu wszystkich pokus – nie zostawiaj żadnych słodyczy na czarną godzinę – jeśli taka nadejdzie, trzymając w domu cukier niepotrzebnie zwiększasz ryzyko porażki. Rezygnując z cukru pamiętaj by nie popaść w inny nałóg – zastąpienie cukru miodem, syropem z agawy i innymi podobnymi produktami opartymi na fruktozie to wymiana jednego cukru na drugi, jeśli rozważasz taką zmianę w diecie koniecznie przeczytaj dlaczego syrop z agawy jest gorszy niż cukier.

W jaki sposób cukier ci szkodzi?

Cukier przyspiesza starzenie

Ten proces to glikacja kolagenu, jego efektem są po prostu nowe zmarszczki będące oznaką utraty gęstości skóry. To całkiem proste – cukier ‚przykleja’ się do cząsteczek białka i je niszczy powodując twardnienie włókien kolagenu i elastyny, skóra zaczyna pękać, traci elastyczność i napięcie, rozciąga się i wiotczeje. Im więcej cukru dostarczasz swojemu organizmowi, tym gorzej wygląda twoja skóra – i odwrotnie: im mniej zbędnego cukru w diecie, tym większe szanse na młody wygląd. Nie możesz zahamować glikacji, ale możesz znacznie ją spowolnić.

Cukier tuczy

Wiem, to nie jest sensacyjne odkrycie, ale warto powiedzieć to wprost: nadmiar cukru to bryczesy, wałeczki miłości, fałdki, oponki – jakkolwiek czule by tego nie nazywać, nadmiar tkanki tłuszczowej nie jest sexy i nie pomoże lansowanie wyretuszowanych zdjęć Ashley Graham. Niedawne badania wykazały, że osoby przestrzegające diety ubogiej w cukry, w której wśród węglowodanów przeważają te złożone, spalają przeciętnie o 325kcal dziennie więcej niż osoby przestrzegające diety niskotłuszczowej – o tym dlaczego tak się dzieje możesz przeczytać we wpisie na temat bilansu energetycznego.

Jedzenie cukru w nadmiarze w dłuższej perspektywie może doprowadzić do insulinooporności, magazynowania dodatkowej tkanki tłuszczowej i spowolnienia metabolizmu. Insulinooporność jest związana z upośledzeniem reakcji leptynowej- leptyna to hormon, który reguluje uczucie głodu i sytości, a zaburzenie sygnałów powoduje magazynowanie glukozy i otyłości brzusznej, co z kolei zwiększa ryzyko zachorowania na cukrzycę typu II.

Jedzenie cukru wywołuje pragnienie cukru

O  to właśnie chodzi w błędnym kole cukrowego uzależnienia – im więcej cukru jesz, tym więcej chcesz go jeść, a im więcej go zjesz, tym więcej… no właśnie. Cukier uzależnia 8 razy bardziej niż kokaina  – rozumiesz teraz porównanie, jakim posłużyłam się na początku? Ono wcale nie było przesadzone! Tak jak w przypadku kokainy, uzależnienie od cukru jest napędzanym hormonami głodem, neurotransmitery w mózgu osoby uzależnionej od cukru domagają się swojego narkotyku – i nie jest to, jak wiele osób sądzi, psychiczne uzależnienie, chęć zajadania smutków. To jest nałóg, fizyczna potrzeba. Kiedy jesz cukier w twoim organizmie dochodzi do wyrzutu serotoniony, tzw. hormonu szczęścia – masz dobry humor, znika uczucie niepewności i niepokój, masz o sobie lepsze mniemanie. Kiedy organizm przetrawi cukier – a zrobi to szybko, bo cukry proste to łatwopalne, nieefektywne paliwo – będzie domagał się kolejnej dawki, bo chce znów poczuć się fajnie – chce być na cukrowym haju. Odstawienie cukru spowoduje w początkowej fazie takie same efekty jak odstawienie narkotyku, włączając w to drżenie rąk, bóle głowy, brak możliwości skupienia uwagi. Dobra wiadomość – to minie!

Uzależnienie od cukru i od kokainy - porównanie

Przetrwanie cukrowego głodu ułatwią zdrowe słodycze bez cukru, ale powinny być ratunkiem na chwile słabości, a nie stałą pozycją w twoim codziennym jadłospisie.

Cukier utrudnia zasypianie

Cukier jest stymulantem, jego nadmiar pobudza aktywność mózgu także wtedy, kiedy powinien spać – jeśli jesz za dużo cukru możesz mieć kłopoty z zasypianiem a twój sen może być płytki i nieefektywny, rano możesz odczuwać zmęczenie jak po całonocnej imprezie. Odstawienie cukru obniży poziom cukru we krwi i ułatwi wieczorne wyciszenie.

Cukier powoduje ospałość

To może zabrzmieć absurdalnie, ale cukier wywraca twoje  życie i cykl aktywności do góry nogami: z jednej strony w nocy nie możesz spać, z drugiej strony po południu odczuwasz senność i ogólnie czujesz się, jakby coś cię rozjechało i zabrało ze sobą twoją energię. Co robisz? Wypijasz kawę – z cukrem rzecz jasna. Albo sięgasz po colę lub energetyka – wspomniałam, że zawierają minimum kilka łyżeczek cukru? Tak, to nie kofeina cię pobudza tylko cukier! To dlatego kop trwa tylko półgodziny, a po godzinie po zastrzyku cukrowej energii nie ma już śladu. Dlaczego? Znowu to samo, bo cukier to proste węglowodany, które organizm natychmiast zużywa.

Cukier smuci

Dokładnie tak – choć cukrowy haj poprawia nastrój, po nim przychodzi dół, często poczucie winy i przygnębienie. Niedawne badania wykazały, że osoby, w których diecie jest za dużo cukru są bardziej narażone na zachorowanie na depresję i inne choroby psychiczne, włączając w to schizofrenię.

ryzyko wystąpienia depresji u osób nadużywających cukru jest aż o 58% wyższe niż u osób jedzących umiarkowane ilości cukru.

Cukier jest narkotykiem i wywołuje takie same negatywne reakcje organizmy jak narkotyk, m.in. osłabiając funkcjonowanie układu odpornościowego i zaburzając gospodarkę hormonalną.

Cukier zaburza aktywność seksualną

Nadmiar cukru w diecie ma wpływ na krążenie krwi, zwiększając ryzyko wystąpienia zaburzeń erekcji u mężczyzn i osłabiając ochotę na seks u kobiet.

Cukier a serce, nerki i stawy

Cukier powoduje stany zapalne żył zwiększając ryzyko udaru i ataku serca. Nadmiar cukru niszczy systemy filtrujące nerek zwiększając ryzyko wystąpienia cukrzycy. Dieta bogata w cukry proste lawinowo zwiększa obecność we krwi cytokin prozapalnych natężając artretyzm.

0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes