Masło kakaowe, ulubiony keto tłuszcz, ale czy zdrowy?

0
Masło kakaowe, ulubiony keto tłuszcz, ale czy zdrowy?
0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes

Przez dziesięciolecia wbijano nam do głów, że tłuszcze nasycone są złe – jak więc to możliwe, że przepełnione nimi masło kakaowe stało się  w ostatnich latach jednym z najpopularniejszych tłuszczy, głównie za sprawą rosnącej popularności diety ketogenicznej, bo większość keto przepisów zawiera w sobie albo tłuste awokado, albo tłuszcze MCT a słodycze, keto czekolady czy keto fat bombs oparte są właśnie o masło kakaowe? Czy to przejściowa moda, czy masło kakaowe faktycznie kryje w sobie sekretne właściwości i warto się z nim polubić nie tylko w kosmetykach, ale także w kuchni?

Jeśli do tej pory masło kakaowe kojarzyło ci się tylko z balsamami do ciała, czas się przekonać, że nie tylko świetnie nawilża, działa przeciwzmarszczkowo i usuwa rozstępy – ma znacznie więcej zalet, które cię zaskoczą.

Zacznijmy od podstaw – czym właściwie jest masło kakaowe i czy faktycznie jest odpowiednie na diecie ketogenicznej?

Czym jest masło kakaowe

W swojej surowej formie masło kakaowe jest tłuszczem występującym w ziarnach kakaowca  Theobroma cacao – dokładnie tego samego, któremu zawdzięczamy kakao i czekoladę. Ziarna kakaowca w wyniku wyciskania prasą na zimną uwalniają olej, tłuszcz podobny do oliwy czy olei z innych orzechów.

Masło kakaowe ma w temperaturze pokojowej postać stałą, o mleczno-kremowej barwie, podobnie jak olej kokosowy, choć jest od niego nieco twardszy – wystarczy jednak krótki kontakt z ciepłą skórą, aby zmieniło swoją postać stając się przejrzystym płynem. To właśnie masło kakaowe jest składnikiem scalającym czekoladę w formę tabliczki, który nadaje jej charakterystyczny zapach i dzięki któremu czekolada rozpływa się w ustach.

Podobnie jak oliwa, masło kakaowe jest źródłem esencjonalnych kwasów tłuszczowych i przeciwutleniaczy, choć rozkład rodzajów kwasów tłuszczowych jest zupełnie inny:

Masło kakaowe - zawartość tłuszczy wg rodzaju

Całkowita zawartość tłuszczu100g
Tłuszcze nasycone59,7g
Tłuszcze jednonienasycone32,9g
Tłuszcz wielonienasycone0g
Tłuszcze trans0g
Trans-monoenowe kwasy tłuszczowe0g
Trans-polienowe kwasy tłuszczowe0g
Omega-3100mg
Omega-62800mg

Ponieważ równocześnie masło kakaowe nie ma żadnych węglowodanów, jest idealną bazą do keto fat bomb tłuszczowych, a jego prozdrowotne właściwości uzupełniają obniżające poziom złego cholesterolu LDL fitosterole roślinne. Warto przy tym zauważyć, że choć kakao i czekolada zawierają sporą ilość kofeiny, czyste masło kakaowe nie zawiera jej wcale.

Masło kakaowe - zawartość wybranych składników odżywczych w 100g

witamina E1,8mg (9% RWS)
witamina K24,7mcg (31% RWS)
Cholina0,3mg (brak normy)
Cholesterol0g (brak normy)
Kofeina0g (brak normy)
Fitosterole201mg (brak normy)

Prozdrowotne właściwości masła kakaowego

Właściwości masła kakaowego były przedmiotem wielu badań i analiz, w wyniku których ustalono poniższe potencjalne korzyści z włączenia masła kakaowego do diety:

 

0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes