5 zdrowych faktów na temat brązowego ryżu

0
5 zdrowych faktów na temat brązowego ryżu
5.00 avg. rating (85% score) - 1 vote

Biały, brązowy, czarny.. ryż! Pewnie niejednokrotnie zdarzało Ci się zastanawiać który wybrać. Niewątpliwie wybór nie jest ani łatwy ani oczywisty. Każdy z nich ma wiele zalet. Jak to jednak jest że tak często sięgamy po biały? Czy nie warto wprowadzić do swojej diety ryż brązowy?  W poniższym artykule przyjrzyjmy się mu bliżej.

1.  Niskokaloryczny zastrzyk energii

Brązowy ryż jest produktem pełno przemiałowym, bardzo korzystnym z żywieniowego punktu widzenia – zjedzony, wolno lecz długo uwalnia skumulowaną w nim energię. Ma również inną zaletę – w 100 g produktów znajduje się tylko 111 kcal. Dla porównania – w 100 g pełnoziarnistego makaronu znajduje się ich aż 340kcal.

2. Dba o serce

Brązowy ryż jest źródłem magnezu, który jest niezbędny w zachowaniu prawidłowej pracy serca oraz ciśnienia krwi. Jest to szczególnie ważne dla osób borykających się z chorobami krążenia lub po zawale. Co ciekawe – magnez z pożywienia jest lepiej przyswajany niż z suplementów! Mikroelementem o podobnym działaniu występującym w brązowym ryżu jest selen.

3. Bogaty w mangan

Jedną z największych zalet brązowego ryżu jest jego wysoka zawartość manganu. Już porcja wielkości filiżanki zapewnia prawie całe dzienne zapotrzebowanie na ten mikroelement (88%). Składnik ten odpowiedzialny jest za wiele cech witalnych, takich jak wchłanianie składników odżywczych, produkcja enzymów trawiennych, ochrona kości, tworzenie czynników krzepliwości krwi czy prawidłowe działanie układu odpornościowego. Bierze również udział w regulacji poziomu glukozy we krwi, wchłanianiu wapnia i metabolizmie cukrów. Jego deficyt powoduje wiele niechcianych skutków takich jak osłabienie, niepłodność czy wady rozwojowe.

4. Zmniejsza poziom cholesterolu

Żywność pełnoziarnista jest doskonałym źródłem otrębów, a co za tym idzie błonnika. Ten, wiążąc się w jelitach z cholesterolem wydala go tym samym obniżając jego poziom we krwi. Właśnie ten parametr daje główną przewagę brązowego ryżu nad biały.

5. Zmniejsza ryzyko cukrzycy

Badania pokazują, że spożywanie brązowego ryżu zmniejsza ryzyko zapadalności na cukrzycę aż o 16%. Jest to spowodowane przede wszystkim niższym indeksem glikemicznym produktów pełnoziarnistych. Dla odmiany węglowodany rafinowane występujące w białym ryżu bardzo szybko podnoszą poziom glukozy we krwi, tym samym wywołując nagły wyrzut dużej ilości insuliny. Jest to szczególnie niekorzystne dla chorujących na cukrzycę jak i dla osób zdrowych.

6. Gluten-free

Brązowy ryż jest częstym źródłem węglowodanów dla osób na diecie bezglutenowej. Jest również świetnym źródłem witamin z grupy B oraz błonnika.

Smaczne przepisy z wykorzystaniem brązowego ryżu:

Ryż z bananami na słodko

składniki:

  • ryż w woreczku (100g)
  • cynamon (2 płaskie łyżeczki)
  • słodzik np. erytrol, karob (1 łyżka)
  • jogurt naturalny (2 łyżki)
  • banan (1szt)
  • syrop smakowy np. tiramisu

przygotowanie:

  1. ryż ugotować, wsypać do miseczki,
  2. dodać jogurt, słodzik i cynamon, wymieszać.
  3. banana przekroić wzdłuż i pokroić obie połówki w plasterki, wymieszać z ryżem,
  4. udekorować syropem smakowym.

Ryż brązowy z soczewicą i brokułami

składniki:

  • ryż brązowy, 2 łyżki
  • brokuły, ok. 1/2 główki
  • soczewica zielona, 2 łyżki
  • oliwa z oliwek, 3 łyżki
  • sól, pieprz
  • kurkuma, papryka słodka, przyprawa Peri Peri

przygotowanie:

  1. na gotującą, osoloną lekko wodę wrzucamy ryż i gotujemy ok. 5 min. Następnie dorzucamy soczewicę i gotujemy jeszcze 25 min (gdyby było za mało wody, dolewać przegotowaną). Odlewamy wodę.
  2. dodajemy łyżkę oliwy z oliwek. Doprawiamy do smaku.
  3. na gotującą i osoloną wodę wrzucamy różyczki brokułów. Gotujemy ok. 4 min. (Uwaga, żeby nie rozgotować!)
  4. brokuły opłukać zimną wodą, żeby nie zatraciły koloru. Odcedzić.
  5. brokuły wymieszać z 2 łyżeczkami oliwy, doprawić do smaku jak ryż z soczewicą.
5.00 avg. rating (85% score) - 1 vote
Previous articleSkrobia oporna – sposób na ograniczenie przyswajania węglowodanów
Next articleOwoce – jeść czy nie jeść?
Wspólnymi siłami i dzieląc się swoimi doświadczeniami - tymi udanymi, i tymi zupełnie nie - podpowiadamy jak gotować zdrowo, smacznie, i przede wszystkim tak, żeby utrzymać dobrą figurę. Szukamy nietypowych produktów i testujemy je w równie nietypowych potrawach. Oprócz przepisów znajdziecie u nas rady dotyczące komponowania list zakupów, planowania posiłków na cały tydzień, dopasowywania posiłków do typów treningów - i na każdy inny temat, który przyjdzie nam do głowy lub który wy nam podsuniecie.