Maltodekstryna

0
5.00 avg. rating (85% score) - 1 vote

Maltodekstryna jest jednym z często stosowanych składników w branży spożywczej. Jest polisacharydem – wielocukrem, który wytwarzany jest ze skrobi w procesie częściowej hydrolizy. Do produkcji stosuje się różne rodzaje skrobi, na przykład kukurydzianą, ryżową czy owsianą.

Jak działa maltodekstryna?

Maltodekstryna dodawana jest do różnych produktów spożywczych w celu poprawy ich konsystencji. Po zmieszaniu z wodą zmienia swoją konsystencję z proszku na lepką i gęstą substancję.

Charakteryzuje się wysokim indeksem glikemicznym – wobec tego powoduje szybkie podwyższenie poziomu cukru we krwi, który od razu może być wykorzystany od produkcji energii. To powoduje, że nie powinniśmy też spożywać jej w zwykłej diecie w zbyt dużej ilości, ale znajduje ona zastosowanie w odżywkach węglowodanowych i białkowo-węglowodanowych, które dostarczają do organizmu duże dawki szybkiej energii.

Właściwości maltodekstryn:

  • stosowana jako substancja zagęszczająca i poprawiająca konsystencję w przemyśle spożywczym

  • jest łatwo przyswajalna, szybko się trawi

  • posiada wysoki indeks glikemiczny, dlatego szybko się przyswaja, ale powinni uważać na nią cukrzycy

Sposób użycia maltodekstryn

Maltodekstryna stosowana jest głównie do utrzymywania właściwej konsystencji gotowych produktów spożywczych, poprawia ich przyswajalność, również używana jest jako emulgator oraz stabilizator i nośnik smaku i zapachu.

Spotykamy ją przede wszystkim w żywności dla niemowląt, produktach w proszku, słodyczach, gotowych sosach, lodach, owocach w puszkach, konserwach. Także dodawana jest ona do odżywek dla sportowców, słodzików, suplementów diety oraz leków. Niskocukrowe maltodekstryny używane są też do produkcji żywności typu light, ponieważ posiadają zdolność do tworzenia żeli przypominających emulsje tłuszczowe, na przykład do majonezów light.

Maltodekstryna jest bezpiecznym dodatkiem stosowanym w różnych produktach żywnościowych. Powinniśmy jednak pamiętać o tym, że produkty tego rodzaju powinny być spożywane w mniejszych ilościach. Powinni jej też unikać cukrzycy i osoby dbające o linię.

5.00 avg. rating (85% score) - 1 vote